اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران کجاست ؟

بازار بزرگ تهران واقع در مرکز شهر (منطقه ۱۲ شهرداری) است و از جمله بازار های قدیمی تهران به شمار میرود که در ۲ آبان ماه ۱۳۵۶ ثبت ملی گردید و قدمت چندین ساله دارد. این بازار در موقعیت مکانی زیر قرار گرفته است :
  • از شرق : به مصطفی خمینی (سیروس سابق)
  • از شمال : به پانزده خرداد (بوذرجمهری سابق)
  • از جنوب : به خیابان‌ مولوی
  • از غرب : به خیام
محدوده ی این بازار در تقاطع این خیابان‌ ها میدان محمدیه، چهار راه مولوی و چهار راه مصطفی خمینی قرار دارد. سبزه‌ میدان در محدوده بازار و  میدان پانزده خرداد در بیرون از محدوده بازار می باشد.

بازار بزرگ تهران

تاریخچه بازار سرپوشیده تهران 

تاریخچه بازار سرپوشیده تهران به دوره صفویه برمیگردد. (حدودا در سال ۹۳۰ – ۹۴۸ ه ق ) ساخت و تکمیل بازار بزرگ در دوره ی قاجار انجام گرفت. بازار تهران و بازاچه های اطراف آن از بنا های کهن ایران می باشد که به صورت مسقف ساخته شده و دارای معماری سنتی است و روزانه خیل عظیمی از مردم از اقصی نقاط ایران و کشور های اطراف برای بازدید و انواع فعالیت های تجاری به آنجا عزیمت مینمایند. از گذرهای اصلی درون بازار می‌توان گذر لوطی‌ صالح را نام برد.

بی شک گرمای تابستان های تهران بوده که ساخت بازار سرپوشیده را ایجاب نموده است. سرمایه داران و اشراف هم با وقف تیمچه ها و بازارچه ها زیر بنای این بازار بزرگ را افزایش دادند. ناصرالدین شاه عمارتی بزرگ به سبک اپرا خانه های فرنگ، برای برگزاری مراسمات رسمی و تغزیه در نزدیکی بازار تاسیس و تکیه دولت نام گزاری نمود. همچنین بزرگ ترین مسجد را چسبیده به تکیه دولت تاسیس و آن رامسجد امام نام کرد تا در نزدیکی کاخ های سلطنتی، شهری شکل گیرد.


اصناف فعال بازار بزرگ تهران :

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید اصناف بازار بزرگ تهران عبارت است از : نایلون و پلاستیک، طلا و جواهرآلات، کفش و چرم، پارچه و فرش، نور و روشنایی (لوستر)، خیاطی و قاب سازی، نخ و بافندگی (پوشاک-فرش)، مسگر ها، ابزار و یراق فرش بافی، لوازم خانگی، فرش و موکت و …که بخش وسیعی از بدنه ی فروش عمده و خرده ی محصولات و لوازم مورد نیاز جامعه را تحت پوشش خود قرار داده است. خیابان پانزده خرداد و « بازار بزرگ تهران » مهم ترین بورس برای تجارت اجناس مختلف در پایتخت به حساب می آید که در آن می شود هر نوع کالایی را با تنوع و قیمت های مختلف پیدا کرد. تنوع در بازارچه ها و تیمچه های بازار تهران آنقدر زیاد است که هر فردی با هر سلیقه ای و البته با هر قیمتی می تواند از اینجا خرید کند.

اصناف فعال بازار بزرگ تهران

راه های دسترسی به بازار پانزده خرداد تهران (با وسایل نقلیه عمومی و شخصی ) :


۱ :  دسترسی با مترو :

خط (۱) کهریزک به تجریش : ایستگاه مترو پانزده خرداد – ایستگاه مترو خیام _ ایستگاه مترو مولوی

۲ :  اتوبوس ( BRT ) :

  • شرق به غرب | ایستگاه محمدیه (سامانه ۲ تندرو) – ایستگاه سعادت
  • غرب به شرق | ایستگاه چهار راه مولوی _ ایستگاه چهار راه مولوی بطرف مصطفی خمینی

۳ : شخصی :

بدلیل قرار گرفتن این منطقه در محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد بهتر است از وسایل نقلیه عمومی برای رفتن به این بازار استفاده نمائید.


 

در جهت رفاه حال شما عزیزان که قصد فعالیت های تجاری و بازدید از این بازار سنتی را دارید و همچنین بدلیل پوشش سنگ فرشی خیابان های این بازار، خودرو های هیبریدی قرار داده شده است تا شما را به بازارچه و مقصد مورد نظر برساند.

 

بازار سرپوشیده تهران

مکان های مشهور بازار تهران :

در حال حاضر بخشهای قدیمی و جالب توجه بازار عبارتند از سر در بازار در سمت سبزه میدان، بازار امیر، چهار سوق بزرگ، تیمچه های حاجب الدوله ، علاءالدوله، قیصریه و مهدیه و همچنین بخشهایی از بازار که در ارتباط با مسجد امام، مسجد جامع و بناهای تاریخی دیگر قرار دارد.

چهارسوق بزرگ که در بازاری به همین نام قرار گرفته فضای هشت ضلعی است که با گنبد مدور نسبتا کوتاهی پوشش داده و سطح داخل آن دارای گچ کاری های سنتی است. این بنا در سال ۱۲۲۲ ه ق ساخته شده است. تیمچه حاجب الدوله در کنار مسجد امام قرار دارد و از با ارزش ترین بناهای بازار است که در دوره ناصرالدین شاه توسط حاج علی خان حاجب الدوله ساخته شده است. در دوره اخیر در فضای داخلی این بنا ارزشمند، مجموعه تجاری مدرنی ساخته شده است که اصالت و صورت قدیمی بنا را دگرگون کرده است. از بناهای دیگر بازار تیمچه مهدیه در ابتدای بازار امیر (کفاشان) است که دارای پوشش عظیم ضربی و یزدی بندی بسیار چشم نواز می باشد که آدرس آن در ضلع جنوبی خیابان ۱۵ خرداد و حد فاصل آن با خیابان های مولوی، خیام و ۱۷ شهریور واقع گردیده است.

 

درباره آبایی اسماعیل

مدیر انجمن _ علاقه مند به بازاریابی محتوایی

ارسال یک پاسخ